اکسین نیوز – بعد از جنگجهانیدوم و با به خطر افتادن سلامت روانی نسل پرشور کودکان، حالا وقت یافتن روش درمانی متفاوتی بود. روشی که برای عدهی زیادی از کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان در زمان کم موثر باشد.
به نقل از سایکولوژی تودی، در یک تحقیقی در سال ۱۹۴۸ روانشناسان دریافتند که معلمان جدید به اینکه دانشآموزان خود چه کتابی میخوانند، توجهی ندارد. برای آنها این مهم است که این کتاب چه تاثیری بر روی دانشآموزان خود میگذارد.
تحقیقات به سادگی نشان داد که مطالعه صحیح باعث ایجاد تغییرات روانی در افراد میشود. نگرش و رفتار انسانها را به راحتی میتوان شکل داد. موضوعی که بعدها در روانشناسی اجتماعی و مدیریت افکار جامعه به کار گرفته شد. ویژگیهایی مانند همدلی، مهربانی، ترحم، قدردانی و حتی تنفر، رقابت را میتوان از طریق هدایت مطالعه افراد، در ذهن آنها شکوفا کرد.
مطالعه زرد یا مطالعه فاخر
بعد از مدتی این روش مطالعه ابزار دست افراد مختلف در سراسر جهان شد. ابزاری که فقط به دنبال کنترل ذهن افراد بود و دیگر تاثیرات مثبت و منفی آن مهم نبود. نتایج مشابهی از میزان تاثیرگذاری بعد از مقایسه افراد در تحقیقات شوکه کننده بود. مقایسهای که نشان میداد نتیجه تاثیرگذاری کتابهای زردی و کم ارزشتری مانند برخی رمانهای بیمحتوا،کتوب انگیزشی کاذب یا داستانهای ساختگی قهرمانانه با کتابهای فاخری مثل آثار کلاسیک جهان یا کتوب علمی، یا کتابهایی با سبک رئالیسم یکسان بود.
از سال۱۹۵۲، این روش وارد رواندرمانی شد به شکلی که درمانگران با توصیه به مطالعه برخی کتابها سعی در کنترل درمانجوها برای بهبود کیفیت روند درمان داشتند. در سیستمهای آموزشی برخی کشورها هم کودکان و نوجوانان به مطالعه برخی کتابهایی که به جامعهپذیری و ایجاد احساس مسئولیت آنها کمک میکرد ترغیب شدند. اما از طرفی برخی نظامهای سیاسی نیز برای جهت دادن به افکار عمومی شروع به غربال بازار کتابها کردند.
شما میتوانید با خواندن در وارد جهان دیگری شوید. خواندن فرصت نادری برای دستیابی به صلح، قدرتمندتر شدن و احساس شجاعت است. تحقیقات نشان داده که خواندن باعث شکوفایی تمایل انسان به تجربه و ساختن تجربیات خود میشود. انسانها ذاتا به خواندن تمایل دارند.
اما موضوع مهم این است که شما باید بتوانید انتخاب کنید. انتخاب کنید که چه چیزی را میتوانید بخوانید. کتابها میتوانند بر مناطق مختلف مغز تاثیر گذاشته و باعث ترشح هورمونهای مختلفی که بر روی احساسات تاثیر دارند، بشوند.
امروزه رایج شدن تبلیغات و مطالعه کتابهای انگیرشی و زرد به دلیل تزریق احساسات فردی گرایی، توانمندی، هیجانات و دیدگاه متفاوت به جهان است. موضوعی که در شرایط مختلف و حتی در کشورهای متفاوت، میتواند نتایج متفاوتی داشته باشد. میتواند در جایی باعث پیبردن به توانمندیهای خود و درجایی دیگر باعث ایجاد احساس بیگانگی با فرهنگ و جامعه بشود.
منبع: فرارو