اکسین پلاس – حملونقل مسئول یک چهارم کل انتشار گازهای گلخانهای در اتحادیه اروپا است و حملونقل جادهای ۷۰ درصد از این میزان را تشکیل میدهد. این آلایندهها عمدتاً از خودروهای بنزینی و دیزلی ناشی میشوند.
برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای، سال گذشته، اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن تمام خودروهای جدید فروخته شده در اروپا از سال ۲۰۳۵ آلایندگی صفر خواهند داشت.
قبلاً در سال ۲۰۲۳، خودروهای برقی باتری دار (BEVs) محبوب ترین جایگزین برای خودروهای بنزینی و دیزلی بودند که بیش از ۱۴٫۶ درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا را تشکیل میدادند. خودروهای برقی هیبریدی پلاگین ۷٫۷ درصد دیگر را به خود اختصاص دادند. بنابراین، هر ۵ خودروی جدید فروخته شده در اروپا، یکی از آنها اکنون میتواند به صورت الکتریکی شارژ شود.
۵ نکتهای که باید در مورد خودروهای برقی بدانید
به نقل از وبسایت کمیسیون اروپا، در اینجا ۵ نکته مهمی که باید در مورد خودروهای برقی باتریدار بدانید آورده شده است.
۱٫ خودروهای برقی باتریدار نسبت به خودروهای معمولی آلودگی کمتری دارند
خودروهای برقی لوله اگزوز ندارند و هنگام کار گازی منتشر نمیکنند که به نفع کیفیت هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانهای است.
آنها بازده انرژی بیشتری دارند زیرا کمتر از یک سوم انرژی مصرف شده در هر کیلومتر توسط خودروهای معمولی را مصرف میکنند. زیرا موتورهای احتراقی بخش قابل توجهی از انرژی خود را از طریق اتلاف گرما هدر میدهند. موتورهای الکتریکی در خودروهای برقی باتری دار دارای مقادیر بازده بالاتر از ۹۰٪ هستند، در حالی که موتورهای احتراقی در وسایل نقلیه با اندازه مشابه به ندرت از ۴۰٪ فراتر میروند.
برق مورد استفاده برای تامین انرژی خودروهای برقی باتریدار به طور فزایندهای از منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر مانند خورشیدی یا باد تولید میشود، به این معنی که چنین وسایل نقلیهای باعث انتشار گازهای گلخانهای کمتری میشوند. در واقع، به لطف افزایش انرژیهای تجدیدپذیر، میزان گازهای گلخانهای منتشر شده به ازای هر واحد برق تولید شده در اتحادیه اروپا بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۳ به پنجاه درصد کاهش یافته است و میتوان انتظار داشت که انتشار گازهای گلخانهای در آینده حتی بیشتر کاهش یابد.
انتشار گازهای گلخانهای در طول عمر کامل خودروهای الکتریکی به طور قابل توجهی کمتر از خودروهای معمولی است که با سوختهای فسیلی کار میکنند. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۲۰، میانگین تأثیرات آبوهوایی یک خودرو برقی باتریدار با برد متوسط پایین حدود ۴۵٪ از یک ماشین بنزینی و ۵۳٪ از یک ماشین دیزلی کمتر است.
وسایل نقلیه برقی با باتری صدای بسیار کمتری تولید میکنند و آلودگی صوتی را به شدت کاهش میدهند که هم بر انسان و هم بر حیات وحش تأثیر میگذارد.
۲٫ باتریها به طور فزایندهای کارآمد، منبع پایدار و قابل بازیافت هستند
به لطف تحقیقات و پیشرفت فناوری، عملکرد باتریها در حال بهبود است. باتریها در حال حاضر قادر به تحمل چندین هزار چرخه شارژ/دشارژ هستند که باعث میشود عمر طولانیتری داشته باشند.
نسلهای جدیدی از باتریها که به مواد خام کمتری نیاز دارند به سرعت در حال توسعه هستند و اتحادیه اروپا در تحقیق و تولید چنین باتریهایی سرمایهگذاری میکند. باتریهای فعلی معمولاً شامل لیتیوم و گرافیت هستند و همچنین میتوانند شامل نیکل، کبالت و یا منگنز باشند.
اتحادیه اروپا قوانینی در مورد بازیافت باتریها و مواد خام مورد نیاز برای تولید باتری دارد. علاوه بر این، کمیسیون همچنین قوانینی را برای خودروهای فرسوده پیشنهاد کرده است.
۳٫ افزایش برد خودروهای برقی
برد خودروهای برقی باتریدار برای رفتوآمد روزانه بیش از اندازه کافی است. در سال ۲۰۲۲، ۵۷ درصد از خودروهای برقی موجود در بازار تنها با یک بار شارژ، مسافتی بیش از ۳۸۵ کیلومتر داشتند و ۳۴ درصد دیگر، بردی بین ۲۳۵ تا ۳۸۴ کیلومتر داشتند. بنابراین بیش از ۹۰ درصد از خودروهای برقی باتریدار میتوانند با یک بار شارژ بیش از ۲۳۵ کیلومتر را طی کنند. این مقدار در طول زمان به طور مداوم در حال افزایش است. این بدان معناست که میتوانید با یک بار شارژ از بروکسل به آمستردام، از جنوا تا کن، از ریگا تا تارتو یا از بوداپست به براتیسلاوا رانندگی کنید.
ایستگاههای شارژ مجدد به لطف قوانین جدید اتحادیه اروپا نیز به سرعت در حال گسترش است. تعداد ایستگاه شارژ قابل دسترس عموم در اتحادیه اروپا بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شد و به حدود ۶۳۰ هزار رسید، با اسلاتهای شارژ فراوان برای رانندگان خودروهای برقی. کشورهای عضو توافق کردهاند که اطمینان حاصل کنند که زیرساختهای شارژ مطابق با ناوگان خودروهای برقی در آینده رشد خواهند کرد. راندن خودروهای برقی در سراسر اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۵ به بعد آسانتر خواهد شد، زیرا باید هر ۶۰ کیلومتر در مسیرهای حملونقل اصلی ایستگاه شارژ نصب شود.
میانگین سرعت شارژ مجدد از سال ۲۰۱۱ بیش از سه برابر شده است. با شارژرهای سریع، میانگین سرعت شارژ مجدد بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ۱۰ دقیقه است. نزدیک به ۱۳ درصد از نقاط شارژ در دسترس عموم اتحادیه اروپا در حال حاضر شارژرهای سریع هستند. علاوه بر این، تمام شارژرهای عمومی هم برای مشترکین و هم برای کاربران موقتی با امکان پرداخت با کارت اعتباری یا گوشیهای هوشمند در دسترس خواهند بود.
۴٫ کاهش قیمت خودروهای برقی نسبت به خودروهای معمولی
هنگام مقایسه هزینهها، مهم است که به خاطر داشته باشید که خودروهای برقی انرژی کمتری مصرف میکنند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند. در نتیجه، هزینه کل یک خودروی برقی کمتر از یک خودروی معمولی معادل در طول عمر وسیله نقلیه است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار میرود بسته به نوع وسیله نقلیه، خرید خودروهای برقی باتری دار بین سال های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ ارزان تر از خودروهای معمولی قابل مقایسه در اروپا باشد. کاهش قیمت باتری، مدلهای جدید خودروهای مقرونبهصرفه، و رشد بازار میانرده و دست دوم، همگی عواملی هستند که انتظار میرود قیمتها را کاهش دهند.
۵٫ خودروهای برقی ایمن و قابل اعتماد هستند
خودروهای برقی باتری دار مشمول همان الزامات ایمنی خودروهای بنزینی و دیزلی هستند.
باتریهای خودروهای برقی به طور گسترده آزمایش شدهاند و برای جلوگیری از خطرات احتمالی (مانند آتشسوزی) استانداردهایی را رعایت میکنند.
خودروهای برقی باتریدار مزایای متعددی نسبت به خودروهای بنزینی و دیزلی دارند. با پیشرفت فناوری باتری و حمایت اتحادیه اروپا، این نوع خودروها به طور فزایندهای مقرون به صرفه و در دسترستر میشوند. اتحادیه اروپا متعهد به گذار به سمت حمل و نقل بدون آلاینده است و این امر میتواند به طور قابل توجهی به بهبود سلامت انسان و محیط زیست کمک کند.